Samoa

Hur ska jag kunna sammanfatta Samoa utan att det blir långdraget för er läsare? Jag ska försöka hålla mig kort i text och slänger in en drös med bilder som förhoppningsvis gör dig/er liiiite avundsjuka i alla fall.
 
Vi, jag och Jessika, lämnade Auckland på eftermiddagen förra torsdagen. Allt gick bra och vi landade med en duns (bokstavligen en duns då man inte förstod hur nära landning vi faktiskt var för ens landningen var ett faktum). Värmen som slog emot oss när vi gick ut ur flygplanet överraskade oss - det var varmt. På flygplatsen spelade liveband och rullbandet med resväskorna gick i raketfart. De "handgjorda" skyltarna som talade om vart man skulle och var saker var, fick 10poäng i charmighet. Allt gick bra ända fram till hotellet, vad är en semester utan strul liksom? Hotellet hade inte vår bokning och vägrade att inse att deras otroligt bristfälliga system var haken. Vi stod där med en bokningsbekräftelse i handen och gäspade i takt med varandra. Det löste sig okej med att vi fick ett tillfälligt rum första natten för att sedan byta dagen efter till det "rätta" rummet.
 
Första riktiga dagen. Frukosten var god, lite annat än den yoghurt med flingor jag ätit nästintill varje morgon sedan jag kom till Nya Zeeland. Sedan tog vi en promenad till Centrum, ja vi är inte som alla andra turister och stannar i staden istället för att dra ut till en resort och dega i fem dagar där. Vi gick på marknader, snackade med informations centralen och åt lunch på ett hamburgerställe där vi fick förklaringen till befolkningens kroppsstorlek. På kvällen gick vi på jakt efter en bra restaurang, vi hittade en som var okej. När vi kom tillbaka till hotellet så möts vi av liveband och en supermysig hotellrestaurang. Resterande middagar åt vi på hotellet..
 
Det var lördag och dags att testa på bussystemet, en strand på andra sidan ön skulle besökas. Bussresan tog över 2h inkluderat ett stopp vid en mataffär, hemkörning till folket med dess matvaror. Bussarna i sig är en aning sköna, men måste upplevas för att man riktigt ska förstå hur charmiga/konstiga/idiotiska de är. Stranden var fin, vi vet fortfarande inte på vilken strand vi hamnade då vi fick ta taxi tillbaka då sista bussen gick tillbaka vid halv ett. och inte klockan tre som vi blivit upplysta om på infocentret. Stranden var fin, lite sol men framför allt innebar dagen en massa fler minnen.
 
Söndag, det mesta var stängt. Mataffären var öppen innan klockan 8am. Alla, eller nästan alla gick till kyrkan. Vi bestämde oss för att snorkla, jag som inte vill doppa mitt huvud under vatten snorklade runt som ett barn på julafton. Jag simmade runt i ett naturligt akvarium. Blåa sjöstjärnor, gula fiskar, randiga fiskar, prickiga fiskar m.m. Jag var som i himlen fast jag egentligen var i vattnet. Sedan bar det av till MC, enda stället som var öppen där en glass avnjöts. Har jag berättat att det var ca 30° varmt all day long lixom. Sedan gick vi tillbaka till hotellet för att ta en lugn eftermiddag, 5min efter vi stängt dörren till hotellrummet började det spöregns och ett åskoväder var faktum. Men på semester är det faktiskt tillåtet att ta en tupplur och läsa en bok mitt på blanka dagen.
 
Måndag, saker är öppna igen wihoooo. Vi bestämde oss för att åter testa på bussarna, men förgäves. Vår buss kom aldrig. Det blev taxi istället och "sliding rocks" besöktes. Coolt landskap, men vi vågade oss inte riktigt på det där med slidingen (nog för att vi hade försäkring, men det skulle bli så jobbigt). På eftermiddagen avnjöt jag en massage och sedan blev det en skön eftermiddags relaxing vid poolen på hotellet. Efter middagen när vi kom tillbaka till rummet så ser jag en decimeterstor ödla på väggen så vi kallade på roomservice och det är nog ända gången i mitt liv jag kommer att få se en kille springa runt i kjol och kasta sig efter en ödla. Ödlan försvann med killen och vi kunde lugnt somna.
 
Sista dagen, det är något konstigt med semester men de dagarna går alltid så himla fort. Nu var det åter dags att testa lyckan med bussarna, bussarna som lever sitt egna liv. De går när det är tillräckligt mycket med folk i dem för att betala bensinen som krävs. Det finns inga busstop utan man går av och på exakt när och var man vill. Buss chaufförerna är inte direkt hjälpsamma mot oss turister. Men trots det ack så charmigt var det.  Bussen gick bara 30 min senare än vad vi trott och på något vänster lyckades vi komma till en helt fantastisk strand. (blev taxi tillbaka även denna gången haha). Denna eftermiddag på stranden var underbar, så vackert, så varmt, så härligt, så bra. Sedan var det bara att packa ihop grejerna, checka in på flygplatsen och lämna paradiset. Att jag sedan kom hem klockan 3.15am och möts av tre främlingar i lägenheten är en heeelt annan historia.
  • Ja, killar har på sig "kjol" på Samoa. Även poliser och det ingår i skoluniformen.
  • Grafittin på Samoa är av kristet budskap, det är något jag då aldrig kommer att stöta på igen.
  • Mer relaxade människor än "Samoaner" får man leta länge efter.
 
Tackar Jessika för några bilder :) Kika in på hennes blogg här
 

Kommentarer
Karin säger:

Låter underbart. Saknar dig gosis! <3

2014-05-25 | 13:14:28
Bloggadress: http://perspektiv.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback