Gott Nytt År

Nu är jag redo för att se vad Wellington erbjuder på nyår. Jag är spänd, lycklig och glad. Året som passerat har varit underbart och gått påtok för fort. Skriver en sumering någon dag då jag åter är hemma i vardagen igen. tack alla. Jag kom just på att mitt 2013 blir 12h kortare än vad det borde, skumt - men det jämnar ut sig då 2014 blir längre. Ha en underbar kväll sverige, det ska i alla fall jag ha. Ta hand om varandra och njut i varandras gemenskap. Bamsekram från ett soligt och varmt Wellington

Första semestern - GOTT NYTT ÅR

Som jag har tjatat om denna resa, hoppas jag inte tröttat ut er. Men tänk er att vara van att vara ledig efter 10 veckor eller något sådant, ni vet skollov. Nu har jag jobbat nästan 25 veckor utan avbrott - förstå att semestern är efterlängtad. Dock är det bra träning för framtiden. I morgon klockan ett ska jag plocka upp Lisa, min vän jag träffade på förberedelsekursen som bor i Wellington, från flygplatsen och sen åker vi. Kajaktur i Coromandel ska göras, bada ska vi göra, surfing i raglan ska vi testa på, göra en liten vandring på 8h över vulkaner nära Taupo, fira nyår i huvudstaden Wellington, göra andra vandringar, vara spontana, bo i tält, umgås och ja - samla massa energi. 26/12-7/1 gör vi denna resa, sedan passerar vi Auckland igen, plockar upp Jessika och beger oss upp mot norr - Bay of Island ska göras på riktigt!

Som ni förstår tar jag med mig kameran men internetet lämmnas hemma (vet inte om min värdfamilj blir så glad om jag tar med mig hela Wifi:et ;) Detta betyder, inte så mycket liv från min sida fram till mitten av januari, men då kan ni istället bereda er på en riktig bildbomb! Så därför vill jag passa på att tillönska alla er kära läsare, vänner, familj, nyfikna ev. blivande au pairer och andra nyfikna på min resa ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!! Ta hand om er!

Jul Jul strålade Jul

Julafton
Jag kommer att vara jättetråkig nu, inga bilder... eller några mobilbilder blir det allt. Men en hel del spännande att läsa kan jag lova. Jag har nämligen upplevt min första jul hemifrån, jag har upplevt en "kiwi jul". När jag vaknade upp igår (julafton) kändes det precis som en vanlig dag tills det att jag såg min julstrumpa och drog mig till minnes att det var första riktiga semesterdagen. Det var helt enkelt julafton!! Temperaturen stod på 22°, blå himmel, ingen snö, inget mörker - en konstig julaftonsmorgon.

Jag åkte till gymmet för att som vanligt göra någon fysiskaktivitet på julaftonsmorgonen. Sedan hände egentligen inget speciellt fram tills klockan två då jag satte mig i bilen igen påväg mot första julfirandet. Ville titta in hos Caroline med värdfamilj (som är svensk) och önska god jul, sagt och gjort. Sedan fortsatte jag vidare mot Jessika med ett snabbt stopp på Albany köpcenter (örebroare: Marieberg fast xxl typ) Och jag bara kände hur detta (julen) har spårat till en extrem "köphysteri". Mijömedvetna Frida fick bita sig i läppen för att inte ställa till en scen. Jag kommer till Jessika, får träffa hennes svenska familj och möts av en mysig kram av hennes värdmamma (som enligt Jessika blivit rätt "förskräckt" när hon insåg att jag skulle dit och de inte köpt någon julklapp till mig). Tycker om den familjen. Hade i alla fall en hel mysig kväll med både tomtebesök, godmat, skratt med massa trevliga människor. Blev överraskad och fick flera julklappar av Jessikas svenska familj, tänk att något så "litet" kan göra mig så himla glad. Tack! Fick även ett presentkort på en massage av Jessika, fy sjutton vad hon är bra! Denna kväll räddade min jul totalt, kände faktiskt lite julkänsla när Jesper, Jessikas bror, alias tomten kom in genom dörren.

Juldagen
Jag började dagen med en skype med familjen hemma och farmor var med - underbar start på dagen. Jag har inte sett farmor sedan jag åkte och det är ett bra tag nu men som hon sa "vi får ta igen denna tid när du kommer hem". Det ser jag fram emot. Nå väl, gick i väg mot frukost och fick ett champangeglas med fyllning i handen (trodde studenten skulle bli min första och ända champangefrukost) men jordgubbar, choklad och kex blev frukosten idag. Sedan gick startskottet för paketen, tanken var lite att man kunde ta ett paket när man kände för det under dagen - men efter 15 minuter så fanns det inte ett enda oöppnat paket - då var vi även 15 personer varav fem barn som skulle öppna klappar. Sedan väntade vi på lunchen, åt lunch bestående av lamm, kyckling, skinka, pumpa, potatis, rissallad och ärtor. Sen hände inte så mycket mer, killarna lärde mig spela skjutspel på TV:n, vi byggde lite på colosseum - Jacks julklapp, slöade, hade lite rubrikskubstävlingar osv. Sedan var det efterrätt, yoghurtglass, fruktsallad och pavlova. smaskigt. Sedan slog jag bort ett par golfbollar för morfarn så då gick jag in till mormorn och kikade ett par filmer och så hade juldagen även den passerat. galet.

sammanfattning:
- Mina pepparkaksbiskvier har gått hem överallt.
- Att ge en kallender med bilder på familjen till värdföräldrarna var en enorm hitt.
- Jag föredrar den svenska julen men det var kul att testa nytt.
- Nu har jag överlevt det som jag trodde skulle bli värsta tiden - och det gick ju bra

Hoppas din jul har varit underbar och att du har haft och kommer ha en mysig tid.
Bamsekram från framtiden - ibland önskar jag att sagogryn fanns på riktigt.

Mysmiddagen hos Jessika

Tomten på besök, vet inte om det var de stora eller de små barnen som var mest exalterade! (Jessikas värdbarn är så söööta)

Brandstationen i Kaukapakapa är det enda i byn som är lite julfint!

Julskypen - så firar moderna familjer jul!

En riktigt God Jul

Några julkort har spridit sig i sverige, några som riktiga överraskningar och några mer väntade kanske. Egentligen så borde man visa sin uppskattning till sina vänner och familj oftare, än vad jag och säkert många andra gör. Men på senare år har julkorten blivit en tradition för mig, en chans för mig att få sprida lite kärlek runt om i Sverige. Julen är en tid för gemenskap och när jag nu är på andra sidan jorden skulle korten självklart postas.

Men då min ekonomi inte räckte till för att skicka kort till hela Sverige så kommer nu en julhälsning från Nalle Puh:
“Rivers know this: there is no hurry. We shall get there some day.”

Ha en underbar dag och mys riktigt ordentligt.

framtid och baktid - jag föredrar nuet

En ganska värdelös men ack så nödvändig dag har passerat. Jo jag lämnade faktiskt sängen för en åktur i bilen i morse, men annars har jag inte rört många fenor. Planerat lite inför de kommande resorna har dock hunnits med, annars kurerar jag mig mest. Kallas också, egentid. Lyssnar på julmusik, läser, går igenom bilder, städar lite, äter någon biskvi, tvättar, klämmer lite på julklapparna hemifrån som befinner sig under sängen (mamma - jar har listat ut fyra av paketen nu ;)), tänker på livet, funderar över framtiden och baktiden. Som mamma sa igår; Tänk att du lever i framtiden, precis som hedenhösarna. Som ni kanske ser har jag bytt header på bloggen också, ibland saknar jag dagar som denna i detta liv jag lever här.

I dag är det fem månader sedan jag lämnade Sverige, jag förstår inte var tiden tar vägen. När jag kommer hem från semestern så har halva mitt år passerat. Tanken skrämmer mig, hur ska jag hinna med allt? Men nästa halvår innehåller så mycket skoj att det nog bara kommer att försvinna i en vinande fart.

Nordötrippen (återkommer i ett annat inlägg om den) (december/januari)
Östkusten inkl. "första" soluppgången i världen (februari)
Wellington (mars)
Besök hemifrån (om de nu kan boka någon gång) (mars)
Sydön (11-27april)
Samoa (maj)
Australien (juni)
+ allt annat smått och gott, black water rafting, Waiheke Island, surfing, födelsedagsfiranden, rugbykikande m.m.

Bilder från Mangawhai

dan före dan före dan före dopparedagen

Jullovet närmar sig med stormsteg även för mig nu. Sedan i torsdags har jag tillsammans med familjen befunnit mig en timme norrut i Mangawhai för en härlig start för både barn och föräldrar på semestern/jullov. Jag åkte hem idag för att jag inte kände mig på topp - nu fick jag en hel eftermiddag/kväll att pyssla runt själv här hemma. Fler sådana dagar åt Frida tack. Det har annars varit underbart att vara iväg lite, vi hyrde ett hus med pool, sjukt nära till havet och bara miljöbytet gjorde gott åt hela familjen.

Idag satt jag i bikini på en strand, solbrillorna på, solkyddsfaktor 50 på solkrämen och lyssnade på julmusik. Den ekvationen är skum, men den går ihop. Julen här är inget jag kommer att sakna när jag nästa år sitter hemma och firar den på det "normala viset". Men det ska bli intressant att se hur man firar jul i ett annat land i en annan kultur. Hur som helst så föredrar jag mina 25° och strålande sol framför Örebros 5° och INGEN snö.

näst sista helgen innan jul passerade i en rasande fart

Visste ni att i helgen passerade jag halvvägs i antalet jobbpass? galet aye? Men efter dagen idag så känns det helt underbart att jag överlevt hälften. I alla fall så är det fyra pass + en familjesemester kvar tills jag får lov, jag kallar det faktiskt lov. Semester låter så fel i juletid.

I helgen som passerade hade vi hejdå mys med Katta och Jennica (vi är jag och Jessika - men det kanske ni fattar vid det här laget?) Vi kommer dock att se dem igen på onsdag över en middag, men sedan är det slut på det roliga. Eller asså det roliga för oss fyra tillsammans. Sedan hann jag även med att testa på paddleboarding - tänk dig att du står på en surfingbräda och paddlar som om du paddlade kanot fast du är stående. Ja, jag trillade i vattnet. I samma vatten som det simmar hajar och delfiner i, men jag var inte ett dugg rädd (jag höll mig ju innanför markeringen och såg till att jag inte var den personen som var längst ut.) Sedan var vi lite spontant på Christmas in the park - vilket visade sig vara ett mega event där hela Auckland går till en park och lyssnar på julmusik och sedan vanlig musik för att avslutningsvis njuta till ett enormt fyrverkeri. Massa mys.

Söndagen bestod av ett besök i kyrkan och sedan till gymmet för att sedan råka spontanköpa en GPS så här halvvägs in på mitt år här. Den var inte allt för dyr i alla fall (har numera 16$ kvar på mitt NZkonto, men så kan det gå. Kan låtsas att det var min julklapp till mig själv, jag är dyr i drift har jag hört... När jag körde hem tänkte jag på hur skönt det skulle bli att lägga sig i skuggan och läsa. Hade då glömt att det var julkalas på gården, klistra på leendet, äta lunch för att sedan däcka i sängen.

Nu har en ny arbetsvecka börjat, lov för grabbarna vilket gör det lite mer livat på gården än vanligt. På något sätt föredrar jag nästan de dagar som jag och Grace går runt i vår egna lilla värd och pysslar runt framför skrik, slag och sparkar. Men "de är ju bara pojkar" så man får acceptera det då och jobba på :)

Bilder finns, men de är på kameran och jag är trött. Den som väntar på något gott väntar väl då aldrig för länge? eller?

en vanlig babblande kväll

Det har hänt så mycket på senaste tiden. Jag har hunnit med en hel del, både fysiskt och psykiskt. Det märks i kroppen och knoppen (noll fantasi) att jag jobbat varje vecka sedan jag kom hit. Det är rätt skumt att jag kan säga att efter denna vecka har jag klarat av hälften av alla jobbdagar, sjukt vad tiden går fort. Jag har 8st arbetsdagar kvar till min första riktiga semester, den kommer verkligen att bli välbehövlig. Men jag har även hunnit med att boka allt boende för semestern, köpt flygbiljett till Wellington och till sydön + att boka resan till Samoa. Jag har även mejlat flygbolaget ang. att boka om min hemresa från mars till juni (har strykit halva juli då jag kände att jag måste hem till Sverige och tjäna lite pengar innan universitetsstudierna börjar).

Grace har varit sjuk, en 24h variant som inkluderade allt mellan enormt hög feber och kräkningar. Men nu så mår hon prima igen. Jag har även fått frågan på gymmet av en kille om vi skulle ses. Jag har inte svarat än. Jag har gått på en julmarknad i 25gradig värme och gjort egen mandelmassa som blev otroligt god men tyvärr inte gick att baka med (mandelbitarna var för stora...).

Så ser mitt liv ut just nu. Uppdatera mig om ditt tack.

Lucka 6: En förtidigt julklapp

Jag hade tänkt att blogga om djuren som finns här på gården hundarna, fåren i frysen och kossorna. Men då jag inte kan stava hundarnas namn eller då kossorna inte ens har några namn så skulle det inte bli så läsvärt, kossa 1 är brun, kossa 2 är svart osv. Spindlarna i taket finns ju också, jag anser dem nästan som mina husdjur vid detta laget. Hur som så valde jag bort att skriva om detta i min sista lucka och väljer istället att skriva om min förtidiga julklapp till mig själv.

Kortsagt: Den 15 maj åker jag till Samoa, en paradisö som Fiji osv. för semester med Jessika. Vi har pratat om det ett tag men i söndags så spontan bokade vi biljetter så nu är det på riktigt. Får man spola fram tiden?

Kan ju inte längta lite mer alltså. Bilder tagna från Google :)

Lucka 5: 39 Oyster Point RD

Det är inte bara barnen jag har glömt att presentera, jag har ju heller inte presenterat hur jag bor. Jag bor i ett enormt vitt hus fördelat på huvudhuset, med en övervåning, sedan två lägenheter - en i varje ände. Jag bor ovanpå garaget vilket är skönt. Jag behöver inte vakna mitt i natten då barnen envisas med att gå upp otroligt tidigt vissa dagar. Som t.ex. Sam vaknade klockan fyra och väckte hela familjen för att de var sena till skolan.. Det är även skön att jag har min egna ingång och min egna bil. Min bil är den lilla gråa saken på bilden nedan och dörren till min lägenhet ser man vid bilens motorhuvud. Mitt rum är förnstret allra längst till höger, sen kommer badrummet för att avsluta med gästrummet - allt detta är mitt egna space. Den andra lägenheten jag snackade om ligger på ovanvåningen längst till vänster (man ser tre likadana fönster som jag har och där finns den lägenheten!) På baksidan har vi en härlig gräsmatta som nästa sommar kommer att bli omvandlad till en pool. På den bilden ser man mitt sovrumsfönster längst till vänster. Ni harjar va? Rätt vackert jag bor va?

Sen ska man ju kanske bli presenterad insidan, för det är ju faktiskt den som ränkas. Ni ser i alla fall lite hur det ser ut, sängen är slarvigt bäddad med delar av helgenspackning på. Ni ser även köket och dörren till badrummet. samt trappen ner till ytterdörren och mitt tvrum (som jag inte använt överhuvudtaget än och gästrummet. Bild två och tre är tagna från samma plats bara det att jag vänt på mig. Som ni ser så finns det massor av plats för gäster, så komsi komsi.

Lucka 4: Grace

Grace är numera två år. Hon är otroligt söt och härlig, men även en otroligt bestämd dam som gärna vill styra och ställa. När hon inte får som hon vill så använder hon även sin enorma röstkapacitet som nog skallrar en och annan vägg i sverige med. Hon älskar musik och att leka med sina bröder. Just nu avgudar hon Dora upptäckaren - en serie på TV. Får hon inte hoppa studdsmatta så börjar hon hoppa i sängen. Att läsa böcker är något som ligger henne otroligt varmt om hjärtat. Hon pratar bättre och bättre vilket underlättar mitt arbete med henne, inte lika mycket rita, gissa, spring längre så att säga. Hon ÄLSKAR russin, men äter annars allt som serveras henne. Hon är en underbar liten tjej att spendera dagarna med, höll jag nästan på att glömma att skriva att hon avgudar vatten i alla former? Överst på Graces önskelista till jul står nog en ny "Dora mickrofon" få hon tappade den gamla i havet.

Lucka 3: George

George är fem år. Han är helt förälskad i army-saker, det är allt från kläder till leksaker och samtalsämnen. Han är otroligt sprallig men har ett temperament lika långt som en myra. Han är rätt bra på att skrika också så jag hör lätt om syskonen varit lite dumma. Han lever på jordnötsmör- och syltmackor och så varmchoklad förstås. Men det kan slinka ner ett och annat äpple, men bara om det är kylkåpskallt. Han är rätt kinkig med maten men gillar både brockoli och ärtor, så det fungerar bra. Han sysslar med rugby, touch-rugby och hockey. Han började skolan i maj och kan redan läsa otroligt bra och skriva. inte alla svenska femåringar som kan det inte! Han är en riktig pajas och kommer bli en riktig partyprisse när han bli äldre. Inte ett tråkigt kalas så länge som George är i närheten. Förövrigt så tycker han om att bygga med lego och att leka med piratskepp. Överst på önskelistan till tomten står: ARMY.

Lucka 2: Sam

Sam, eller Samuel är åtta år men fyller nio år i januari. Han är en riktig sportig typ, har svårt att sitta still och oftast vandrar han runt barfota med en rugbyboll under armen. Får han chansen så tar han med lillasyster ut till trampolinen. Han tycker det är rätt tråkigt under sommaren eftersom det inte är rugbysäsong.. Men då får han se fram emot sin födelsedag i stället. Som han längtar. Han sysslar med friidrott, rugby och tuch-rugby. Han kan även dansa haka - vilket är en maorisk dans av något slag. Han drömmer om att en dag få spela i All Blacks, ni som inte vet vad det är får väl googla. Han är en riktig ögontjänare, men det antar jag hör åldern till. Han älskar snö och att åka skidor, när han fyller 10 och ska åka på en resa med bara mamma och pappa så står Queenstown och en helg med skidor på programmet. Sam önskar sig skjutvapen, asså leksaks, i julklapp. Men det kommer han inte att få då han redan har ungefär 20st.

Lucka 1: Jack

Min lilla adventskalender som kommer att pågå i sex luckor börjar idag.

Först ut är Jack, 11 år. Han älskar att måla och ha tid för sig själv. Hans favoritspel är schack och monopol, det sistnämnda slår han alla i. I schack kan faktiskt hans far rå på honom, om han har en bra dag vill säga. Jack föredrar att vara inomhus, kanske läsa en bok eller spela PS. Han spelar både netball, hockey och touch-rugby samt sysslar med scouting. Hans favoritfärg är lila, men det är lite hemligt (men han äger nästan bra lila t-shirtar). Han ogillar att åka buss hem men är otroligt bra att ta hand om folk i hans omgivning. Lite sämre på att vara snäll mot sina syskon, men det hör väl till. Jack har en släng av asberger men så länge man är medveten om det så fungerar det bra och är verkligen inget problem i vardagen. I julklapp önskar han sig en ny ipod för att hans gamla gick sönder. Men jag vet vad som väntar i en av hans julklappar och det är så mycket coolare än en ipod.

Julbak i försök att finna julkänsla

Lilla bloggbombningen för idag får avslutas med ett par bilder från julbaket jag och några vänner sysslade med i söndags i ett försök att hitta lite julstämning, men vi misslyckades. Men gott blev det :D

Apropå bak så skickade min bror mig ett recept på pepparkaksbiskvier, hur gott låter det inte? Jag får försöka strya upp ett bakningsförsök någon gång innan jul, om jag nu får ett tillfälle!

Fler bilder från firandet

touch-rugby

Denna sport gör mig lite lätt galen, men den är samtidigt otroligt kul att spela. Varmför ska tjejernas "mål" vara värda två poäng medan killarnas endast är värt ett? Varför finns det regler på hur många tjejer det måste finnas på planen och inte på antalet killar? Varför kommenterar åskådare att "a men de har ju nästan bara tjejer på planen"? När barn spelar, som George så spelar inte kön någon roll. Nästan så att tjejer kan vara lugnare och bättre på att ta instruktioner, det gäller i alla fall för Geroges lag. Visst när vuxna spelar att det kan vara en fördel att vara kille då det rent fysiskt skiljer. Men för femåringar så spelar det ingen roll! Men ett plus är ju att tjejerna i alla fall får spela i shorts och slipper klänning/kjolen de måste ha på netball:en.

Aja, sjukt kul är det att spela i alla fall, jag har bara spelat lite med barnen och när vi haft gäster över. Inte någon seriös match än alltså. Och enligt Dee var jag riktigt duktig för att vara nybörjare (mina fotbollsskills kanske gör lite nytta, hehe) - ni fattade ironin va?

Bilder från förra fredagen då det var matchdag. Jag var tvungen att åka hem så jag missade Jacks' match men George spelade lika 4-4 och Sam vann med massor (som vanligt).
Helt okej miljö att spela i i alla fall!

Nu finns det inte längre någon ettåring i huset

I söndags, den 1/12 fyllde Grace två år. Hon är en stor tjej nu och "tvåårs-trotsen" visar sig mer och mer. Hur som så firade vi denna söta brud i lördags. Mer bilder kommer senare.