Ny au pair - vem ska det bli?

Igår fick min värdmamma sig en liten chock när jag sa att efter sydön så är det 2.5 vecka sedan åker jag till Samoa och sedan är det bara tre veckor kvar för mig här på Nya Zeeland. Hennes första reaktion var, "du skojar" andra var "shiiit vi måste verkligen hitta en ny au pair". 2.5månader är det som är kvar av mitt äventyr på NZ, en månad är resor och sex veckor är jobb. Vart tog året vägen?
 
Så igår eftermiddag anmälde hon sig till au pair link om att hon ville ha en nya au pair och idag satt jag och kolla igenom olika profiler för blivande au pairer. Jag fick några riktlinjer av Dee att gå efter så: Den ska vara rolig, tycka om att vara ute och gilla att sporta. Efter att ha kollat närmare 100 olika profiler och kollat närmare på kanske 50 kan jag konstatera följande: 
1. 98% av de sökande au pairerna kommer från Tyskland.
    1% från Sverige
    1% från resten av världen
2. Ska du söka som au pair så välj en spännande visningsbild. Inte en med något falskt leende på, inte någon där barnen ser "dit tryckta ut" (enbart för att ha en bild med barn) VÄLJ en bild där du är dig själv, skrattar, hänger med vänner, lagar mat, idrottar osv. 
3. Din beskrivning av dig själv som är det första som syns om dig ska handla om DIG inte om vad dina föräldrar jobbar med eller vad din syster älskar att göra. Den beskrivningen ska vara intressant, lagom lång, och handla om hur bra du är, dina intressen och inge lögner tack. Det är denna sumering som värdfamiljerna får se först och efter det så kan de välja att klicka in på hela profilen. Jag dissade flera idag (runt 50 st) pga. att de var tråkiga och verkade väldigt ointressanta. Gör DIG SJÄLV intressant från början.
4. Att hitta den perfekta au pairen till min värdfamilj, fyra barn, bor på landet, har hundar osv. är inte som en dans på rosor.
 
Nu har jag gett min värdamma några namn som hon ska kolla närmare på. Min favorit är faktiskt en kille från tyskland, tätt följt av en svensk och en tysk tjej. Sökande fortsätter och det känns faktiskt okej. Även fast det är MIN värdfamilj så har det på något sätt blivit dags att gå vidare. 
 
Nu ska jag packa klart mina grejer och sedan bege mig iväg till flygplatsen för att flyga till Wellington och möta upp min familj igen. I helgen väntar White water rafting och en vulkanvandring i 6-7h. På söndag flyger jag tillbaka hem hit till Auckland i ett 19pasagerar plan, det fanns en mittgång också. Jo men hej döden och mitt livs hemskaste flygresa.
Bamsekram från en glad och lycklig Frida
 

Kommentarer
Karin Håll säger:

Ååh, synd att man inte har gått ut gymnasiet och kan söka din plats... Har följt din resa lite här på bloggen och du verkar ha haft så kul!!

Svar: Åå vad kul att höra! Du kan söka så fort du gått ut gymnasiet, det är lätt det bästa jag gjort i livet och en enorm investering för resten av mitt liv! :)
Frida Karlsson

2014-04-07 | 09:54:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback