Jul Jul strålade Jul

Julafton
Jag kommer att vara jättetråkig nu, inga bilder... eller några mobilbilder blir det allt. Men en hel del spännande att läsa kan jag lova. Jag har nämligen upplevt min första jul hemifrån, jag har upplevt en "kiwi jul". När jag vaknade upp igår (julafton) kändes det precis som en vanlig dag tills det att jag såg min julstrumpa och drog mig till minnes att det var första riktiga semesterdagen. Det var helt enkelt julafton!! Temperaturen stod på 22°, blå himmel, ingen snö, inget mörker - en konstig julaftonsmorgon.
 
Jag åkte till gymmet för att som vanligt göra någon fysiskaktivitet på julaftonsmorgonen. Sedan hände egentligen inget speciellt fram tills klockan två då jag satte mig i bilen igen påväg mot första julfirandet. Ville titta in hos Caroline med värdfamilj (som är svensk) och önska god jul, sagt och gjort. Sedan fortsatte jag vidare mot Jessika med ett snabbt stopp på Albany köpcenter (örebroare: Marieberg fast xxl typ) Och jag bara kände hur detta (julen) har spårat till en extrem "köphysteri". Mijömedvetna Frida fick bita sig i läppen för att inte ställa till en scen. Jag kommer till Jessika, får träffa hennes svenska familj och möts av en mysig kram av hennes värdmamma (som enligt Jessika blivit rätt "förskräckt" när hon insåg att jag skulle dit och de inte köpt någon julklapp till mig). Tycker om den familjen. Hade i alla fall en hel mysig kväll med både tomtebesök, godmat, skratt med massa trevliga människor. Blev överraskad och fick flera julklappar av Jessikas svenska familj, tänk att något så "litet" kan göra mig så himla glad. Tack! Fick även ett presentkort på en massage av Jessika, fy sjutton vad hon är bra! Denna kväll räddade min jul totalt, kände faktiskt lite julkänsla när Jesper, Jessikas bror, alias tomten kom in genom dörren.
 
Juldagen
Jag började dagen med en skype med familjen hemma och farmor var med - underbar start på dagen. Jag har inte sett farmor sedan jag åkte och det är ett bra tag nu men som hon sa "vi får ta igen denna tid när du kommer hem". Det ser jag fram emot. Nå väl, gick i väg mot frukost och fick ett champangeglas med fyllning i handen (trodde studenten skulle bli min första och ända champangefrukost) men jordgubbar, choklad och kex blev frukosten idag. Sedan gick startskottet för paketen, tanken var lite att man kunde ta ett paket när man kände för det under dagen - men efter 15 minuter så fanns det inte ett enda oöppnat paket - då var vi även 15 personer varav fem barn som skulle öppna klappar. Sedan väntade vi på lunchen, åt lunch bestående av lamm, kyckling, skinka, pumpa, potatis, rissallad och ärtor. Sen hände inte så mycket mer, killarna lärde mig spela skjutspel på TV:n, vi byggde lite på colosseum - Jacks julklapp, slöade, hade lite rubrikskubstävlingar osv. Sedan var det efterrätt, yoghurtglass, fruktsallad och pavlova. smaskigt. Sedan slog jag bort ett par golfbollar för morfarn så då gick jag in till mormorn och kikade ett par filmer och så hade juldagen även den passerat. galet. 
 
sammanfattning:
- Mina pepparkaksbiskvier har gått hem överallt.
- Att ge en kallender med bilder på familjen till värdföräldrarna var en enorm hitt.
- Jag föredrar den svenska julen men det var kul att testa nytt.
- Nu har jag överlevt det som jag trodde skulle bli värsta tiden - och det gick ju bra
 
Hoppas din jul har varit underbar och att du har haft och kommer ha en mysig tid.
Bamsekram från framtiden - ibland önskar jag att sagogryn fanns på riktigt.

Mysmiddagen hos Jessika

Tomten på besök, vet inte om det var de stora eller de små barnen som var mest exalterade! (Jessikas värdbarn är så söööta)


Brandstationen i Kaukapakapa är det enda i byn som är lite julfint!


Julskypen - så firar moderna familjer jul!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback