Semester part deux

7/1 Dagen då jag och Lisa åter var tillbaka i Auckland. Efter att ha plockat upp Jessika hemma hos henne åkte vi till en av mina favoritstränder här på Nya Zeeland, Takapuna Beach. Hängde lite, snackade om våra resor och Lisa och Jessika fick mer tid till att lära känna varandra. Sedan begav vi oss upp mot mig i Kaukapakapa, allt för att göra resan dagen efter så kort som möjligt, den redan fyra timmar långa färden.. Matlagning och sedan gick vi och lade oss tidigt, jag somnade med ett leende på läpparna tänk att ha så fina vänner i landet långt här borta.
 
8/1 Resan mot norr började, siktet var inställt mot Ahiapara vilket är en av byarna som ligger längst norrut i detta land. Påvägen dit stannade vi och hälsade på Nya Zeelands största träd, det var STORT. Vi åkte längs de typiska nya zeeländska vägarna,: "slingerikrok, slingerikrok" och plötsligt bakom en kurva så bredde sig ett fantastikt landskap ut sig - en ö gjord av sand som kontrast till det turkosa vattnet. Vyn var obeskrivligt vacker. När vi äntligen nådde Ahipara, vilket gick förvånansvärt fort trots att vi hade min bil och jag var den enda som kunde köra (Nya Zeeländska regler då man måste ha sitt namn med på försäkringen annars gäller den inte) fick vi en egen cabin istället för en säng på hostlet - uppgradering check. Dock var det även då min mage började göra ont, riktigt ont. Ni vet så där ont så man inte vet var man ska ta vägen och då befann jag mig mitt ute i ingenting i ett land där jag gör allt för att slippa farbrordoktor. Somande med en enorm smärta men tack vare mina fina vänner som fixade disken och allt annat så behövde jag inte vakna upp till ett kaos. 

 
9/1 En tour med buss upp till Nya Zeelands nordligaste spetts stod på programmet, vi skulle upp cape reinga. Bussen var lite så där, men man får väl även vad man betalar för? haha våran Chaufför/underhållare/DJ var underbar - sjöng Maoriska sånger då och då, berättade lite kuriosa om allt och inget och ja han lär ju kört bussen bra då vi kom tillbaka levande ;). Synd att inte vädret ville vara lika bra... turen började och man såg hur de gråaste molnen du kan tänka dig befann sig i tourens riktning. Wihoooo. Men vi åkte längs 90miles beach - den var otrooooooligt lång (dock såg man inte så mycket då allt var grått), så den passade bra för en power nap för min fortfarande extremt onda mage. :(. Sedan kom vi till stället då enorma sanddyner trädde fram, vi skulle åka sandboarding - typ pulka i sand. Jag har nog aldrig gjort något så konstigt som att åka pulka i spöregn och på sand. Men det var en sådan där "måste" grej, så nu är det gjort. Nu började klockan närma sig lunch och det var extremt blött ute men under lunchen vände vädret tvärt, det kanske är en fördel med det Nya Zeeländska vädret trots allt - en helt regnig dag existerar knappt. Så när vi nådde Cape Reinga var det klarblå himmel och superbra sommarväder. Tummen upp för det! Hemresan därifrån blev mer utav en pina, magen gjorde skitont och jag visste att jag hade en nästan två timmar lång körning ner mot Paihia framför mig. Åter tillbaka i civilisationen så mådde jag lite bättre och resan mot nästa destination fungerade fint. 
 
10/1 En dag i Paihia då himlen är klarblå, vad gör man då? Vi spontanbokade in oss på en heldagssegling - vem säger nej till sådant lixom? Där kunde jag och mina kära vänner slappna av och bara njuta utav solen. Vi seglade till en strand där vi åt lunch och jag har nu även snorklat, eller i alla fall i ett par sekunder haha kanske får bli mer av den varan någon annan gång. Under denna avslappnande dag började även min mage må bättre, troligtsvis var den lätt stressad. Det var gudomligt att inte behöva tänka utan bara kunna sitta där och läsa en bok, lyssna på lite musik och helt enkelt njuta över den otroliga värld som vi seglade igenom. Kvällen avslutades med en god middag och sedan ett glas vin på en pub. Fin dag, fina grejer.
 
11/1 Denna dag började med att vi strosade runt i turistaffärerna i Paihia - finns det inget kvar att köpa till er andra så vet ni vem som köpte allt... Nej inte riktigt, men det fanns så mycket som jag längtat efter. Typ en KIWITOMTE - min tomtesamling är nu räddad m.m. Sedan började resan ner mot Auckland igen, vi snackade mer om studier och om framtiden och jag blev inte ett dugg klokare (som ni lär veta av ett annat inlägg) men i Whangarei stannade vi på Hells (alla ni som besöker NZ måste käka pizza på denna fantastiska pizzakedja) vi blev inte besvikna och jag testade även en efträttspizza, det var annorlunda men helt okej! Sedan landade vi hos Jessika och googlade lite om studier, gjorde en helt amazing risotto (Katta var stolt över oss) för att sedan somna. Åter sov jag i Jessikas säng, precis som en vanlig helg. Nu var inte vardagen så långt borta längre...

12/1 Sista dagen på semestern hade kommit, vi tog sovmorgon för att sedan bege oss mot staden för att möta upp Lisa, en vän jag träffade när jag gick på gymnasiet i Mora. Lisa och hennes vän Josefine har rest runt Nya zeeland och skulle snart åka hem så då passade vi på att ses över en lunch. Det var otroligt kul att se henne igen, prata minnen från moratiden och umgås på nytt. Henne ska jag allt se till att träffa snart igen. När vi sagt hejdå till dem begav vi oss närmare flygplatsen till ett café där jag, Jessika och Lisa kunde avrunda våran semester över en mysig fika. Det kändes faktiskt inte så extremt jobbigt att jobbet väntade dagen efter. Jag kände mig redo, jag vill ta mig ann mitt "andra halvår". Väl hemma kunde jag packa upp i lugn och ro då familjen fortfarande inte kommit hem - men när dem väl var hemma var jag inte sen ut för att säga hej. Fick en puss på kinden och en bamsekram av min värdmamma samt att både Grace och George rusade mot mig gav mig varsin kram och George sa att han saknat mig. Jack gav mig en speciell sten och berättade att den var från Taupo och att han plockat den speciellt för mig - den kommer att åka med till Sverige. Det var svårt att somna på kvällen, för det första så skulle jag sova själv vilket jag inte hade gjort på nästan tre veckor och för det andra så var jag påtok för lycklig.
 
 

Kommentarer
Julia A säger:

Jag läste lite gamla inlägg och ett av dom berättade om när du skjutsat pojkarna till friidrott. På hemvägen hade George bett dig skriva en lapp till en Tomas, hur gick det sen? Blev dom kompisar? :)

Svar: hihi! Uppdaterar jag så sällan att du måste läsa gamla inlägg ;)
Tomas och George träffades ett par ggr till på friidrotten men då jag inte jobbade den närmsta onsdagen efter detta skedde bad jag min värdmamma skriva en lapp med alla Geroge funderingar - tror dock att inte detta skedde. men de är vänner, leker inte och så men Geroge längtar till friidrotten då de kan ses igen. :d
Frida Karlsson

2014-01-26 | 17:41:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback