AG- day

I dag var det nämligen skola även fast det var lördag, skumt va? Ne men det var lite som öppethus FAST alla eleverna var tvugna att ha förberett tre grejor i olika kattegorier, t.ex. levande djur, växtskulpturer, konst eller bakning. Så eftersom Mike är i USA för tillfället så fick jag hjälpa till igår kväll under förberedelserna samt idag på själva dagen. Mina pojkar gjorde allt från finfina cupcakes, skulpturer i frukt till godishalsband och en miniatyrträdgård och lite olika konstverk. Dessa saker skulle vara på plats senast 09.15 idag för då låses dörrarna till klassrummen så att dommare hade tid att bedömma elevernas kreativitet, förmåga, presentation och utförande. Läskigt seriöst. Samtidigt pågick det olika tävlingar på skolgården, "kallning på lamm", "bästa lamm att gå i koppel", "finaste lamm", "mysigaste kalven" osv. och självklart var det prisutdelning för de tre bästa. Sedan fanns en tävling mellan eleverna som hette "young farmer of the year" en tävling där elever blev utvalda att få delta i, de har gjort tester under några veckor och nu var det dags att utse vinnaren. De tävlade i allt från mjölkning av kossa till att dra proisoriskt elstängsel och vad man får ut av olika grödor. Oerhört seriöst! 
 
Efter 1.5h var man välkommen in i klassrummen igen då fanns det röda diplom på vissa som menade på special awards i de olika kategorierna, andra fick bara det vanliga diplomet för att de deltagit. Observera att George fem år också endast hade ett fåtal vinnare. Visst man ska lära sig att inte vinna jämt, men så mycket tid som de ändå lade ner på sina grejer borde alla vara vinnare. Trots allt så vann Jack pris för bästa kreativitet för sin minatyrträdgård, Sam för sin fruktskulptur och Geroge vann för sin målning. Så mina pojkar var nöjda trotsallt, även fast Sam allt tyckte att hans cupcakes skulle vunnit. (Tycker jag med kan jag lova).

Förberedelser:

Young farmer tävlingen:

Prisutdelningen i ledning av lamm:

Fruktskulpturer:
 

Kommentarer
Rebecka säger:

Va, går dina barn också i Dairy Flat School? Mina barn hade också Ag Day igår ;) Hur kan det komma sig att vi har missat varandra typ varje dag i så fall? ;P /Rebecka

Svar: Hejsan! Asså alla skolor på landet hade denna AG-day i lördags. Mina barn går på Kaukapakapa school. Så vi har inte riktigt missat varandra då det inte var samma skola ;-)
Frida Karlsson

2013-10-20 | 08:06:34
Bloggadress: http://emberella.spotlife.se
Rebecka säger:

Haha okej! Det var ju skönt för då har jag alltså inte varit fullt så tankspridd trots allt ;)

2013-10-20 | 10:51:45
Bloggadress: http://www.emberella.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback